Ellen de Ruiter PR op de OD

Ellen de RMet mijn teamleden van het 2eDivisieteam Siosport-Vrouwentriathlon deed ik 25 juni mee op de Olympische Afstand.

Het is de 3e maal dat ik aan de start van deze afstand sta, en zoals gebruikelijk voel ik de wedstrijdspanning door mijn lijf gaan. Sinds maart 2015 laat ik me coachen door Sione Jongstra , ik wilde graag efficiënter trainen en zien wat ik nog aan progressie kan maken op iets oudere leeftijd . Ik ben nu 50 en heb altijd veel gefietst maar triathlon is toch een ander verhaal. Er zat niet echt een idee achter mijn eigen trainingen , ik deed maar wat. Nu krijg ik een wekelijks schema waarin alle onderdelen aan bod komen en middels de terugkoppelingen van mijn kant kan er op maat aangepast worden.

Mijn uiteindelijke doel is voor dit jaar een halve triathlon voltooien en wat de toekomst brengt ga ik daarna wel zien. Na eerder dit jaar al een PR op een 1/8 ben ik benieuwd hoe het op deze afstand zal gaan. Zal de trainingsarbeid zich ook nu uitbetalen? ……….. Hoe zal het zwemmen gaan, heb ik genoeg gegeten, wat zal mijn positie zijn na het fietsen en hoe erg ga ik mezelf vandaag weer tegenkomen…? Allemaal vragen die door mijn hoofd spoken als het startsein wordt gegeven en we vertrokken zijn.

Ik heb me voorgenomen niet te snel van start te gaan bij het zwemmen, wat mijn minst goede onderdeel is, en rustig proberen in mijn slag te komen, ademhaling onder controle te krijgen en zien zo soepel mogelijk door het water te glijden. Tis een mooi rondje wat we moeten zwemmen met hier en daar wel behoorlijk wat beplanting die in de weg zit, ook het grachtje zorgt voor het nodige gespartel als drie startgroepen daar tegelijk doorheen moeten. Uiteindelijk uit het water na een klein half uur maar belangrijker niet buiten adem en genoeg energie over om op de fiets te stappen. Eindelijk, mijn favoriete onderdeel kan beginnen.

Al snel zit ik in het goede ritme, niet te zwaar en vooral lekker blijven draaien ook op de stukken waar de wind flink opsteekt. Ik merk nu het effect van mijn trainingen, de lange duurritten die ik moest maken ( meestal in mijn eentje ) zorgen er nu voor dat ik goed kan blijven draaien en mijn ritme goed kan vast blijven houden, haal de nodige concurrenten in en begin aan het lopen. 4 ronden van 2,5 km moeten er afgelegd worden, nog snel een gel naar binnen en zorgen dat het tempo niet te ver terugzakt. Er zit elke ronde een verval in van een aantal seconden maar kan uiteindelijk ruim onder een uur het lopen afsluiten en finishen in 2.34.11!

Ik ben super tevreden met dit resultaat! Alle trainingen , de investeringen die gedaan zijn betalen zich uit. Je kan wel degelijk progressie maken, ongeacht je leeftijd , met de juiste trainingsaanpak en coaching.