Na Danielle, Nienke en Michael heb ik Siosport atlete Miriam Hermkens- Janssen gevraagd haar ervaringen in het huidige corona tijdperk te delen. Ze antwoordde: Dat doe ik natuurlijk graag, want ondanks alles heb ik afgelopen maanden toch met veel plezier kunnen trainen, met dank aan jou (Sione)”. Dat is natuurlijk fijn te horen. Voor mij als coach was/is dit ook een hele nieuwe ervaring en ik probeer de atleten ook nu zo goed mogelijk door deze periode te coachen. Hieronder het verhaal van Miriam Trainen in Corona-tijd….

“Terug naar half maart, de aankondiging van de ‘intelligente lockdown’. Al meteen de volgende dag kwam Sione met de adviezen over wat wel en niet te doen in deze tijd en zorgde ze ervoor dat het trainingsschema wat minder intensief werd. Het verplichte thuiswerken zorgde wel al snel voor een uitdaging op sportief gebied: mijn fietsritje naar kantoor (9 km enkele reis, en heerlijk om even je gedachten te verzetten) was er ineens niet meer. Sione zei altijd al dat dat ritje zorgde voor een goede basis voor het fietsen. Maar dat het ook een enorme impact had op de rest van mijn lijf en de andere sporten, daar kwam ik al snel achter: al begin april begon ik last te krijgen van een oude blessure aan mijn SI gewricht. Gelukkig is daar dan Sione, die meteen meedenkt: een aantal specifieke oefeningen, wat extra (korte) fietsritjes in het trainingsschema en tips voor het thuiswerken, top!

Sione maakte ook handig gebruik van het feit dat er even niet gezwommen kon worden: ze zette prompt wat extra core/krachttraining in het schema. Dat is nou niet echt mijn hobby, en ik geef toe dat ik die trainingen pre-corona echt nog wel eens oversloeg of inkortte. Maar ja, het is bewezen nuttig, en mijn bijna-blessure geeft ook wel aan dat het echt een goed idee is om dat toch wat vaker te doen… Dus matje erbij, wat gewichtjes en een zwemkoord, en gaan met die banaan.

De eerste weken vond ik het buiten trainen lastig: op Het Lint in Maximpark, waar ik heel veel van mijn hardloopkilometers loop is het veel en veel drukker dan normaal… Anderhalve meter afstand lijkt soms nagenoeg onmogelijk met alle gezinnen die aan het wandelen zijn, hardlopers, fietsers, skaters, wielrenners… Andere routes dus, en zelfs een keer op de loopband, maar daar word ik toch niet echt (of echt niet ) vrolijk van. Ook fietsen deed ik in de beginperiode, ondanks het aardig goede weer, zoveel mogelijk binnen. Inmiddels ben ik natuurlijk wel weer volop aan het buiten trainen, want het weer is echt te lekker!

Ondertussen wordt steeds meer duidelijk dat dit triathlonseizoen een heel ander seizoen gaat worden dan andere jaren. Sione is van het begin af aan heel duidelijk geweest dat ze verwacht dat veel wedstrijden zullen worden afgelast, en helaas krijgt ze gelijk (zoals wel vaker, had ik het al over coretraining gehad? ). En hoe leuk sporten ook is, ik merk dat ik het toch wel lastig vind om de motivatie te vinden. Ik blijk gelukkig niet de enige, en Sione is gelukkig lekker creatief, dus bedenkt ze een competitie met heel verschillende challenges: van bijna onmogelijke core-oefeningen (ja, dat was te verwachten… Hulde voor Nienke die deze oefeningen wel succesvol wist te volbrengen!) via intervallen op je fiets of tijdens het hardlopen met een minimaal tijdsverschil tot het lopen/fietsen van Siosport, we kunnen onze lol op! En ook de hardlooptrainingen worden steeds creatiever: intervallen, jumping jacks, mountain climbers, het lijkt soms eerder een geheugentraining dan een hardlooptraining, maar ik hoef me zeker niet te vervelen.

En toch, ook zo’n challenge is best wel korte termijn, dus bedenk ik samen met Sione een paar mooie doelen voor de komende maanden: een 1/8 triathlon, een keer van mijn huis naar het huis van mijn ouders fietsen (da’s meteen een mooie 100km+ rit), een ¼ triathlon, en het doel om een keer de

Haarrijnse Plas rond te zwemmen (+/- 2km), als mooie voorbereiding op de halve triathlon die ik eigenlijk in 2021 wilde gaan doen (of dat gaat gebeuren zien we na dit seizoen wel weer). In het Pinksterweekend heb ik het eerste doel volbracht: de 1/8 ‘Corona triathlon’. En hoewel een echte wedstrijd echt zo z’n voordelen heeft, heb ik kunnen genieten van het zwemmen in open water, heb ik heerlijk kunnen fietsen (al miste ik wel het afgezette parcours en de verkeersregelaars), en bij het hardlopen hebben alle interval en core trainingen hun vruchten afgeworpen want ik heb mijn PR op de 5 km weten aan te scherpen met bijna 20 seconden.

En al kan ik niet wachten tot alles eindelijk weer echt normaal wordt (dat ‘nieuwe normaal’ is toch echt niet mijn normaal), met dank aan Sione kan ik nog steeds genieten van het sporten en tegelijkertijd mijn grenzen verleggen. Intussen heb ik mezelf ook een heerlijk Blackroll Recovery kussen cadeau gedaan, slaap ik in ieder geval heerlijk op. Sione kan je er alles over vertellen!”

Ook ideaal voor op reis.

Close

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur
adipiscing elit. Pellentesque vitae nunc ut
dolor sagittis euismod eget sit amet erat.
Mauris porta. Lorem ipsum dolor.

Working hours

Monday – Friday:
07:00 – 21:00

Saturday:
07:00 – 16:00

Sunday Closed

Our socials